söndag 16 november 2008

Lokaltidningarna hakar på

Det blev ju faktiskt lite som jag gissade, lokaltidningen Corren hakade på och hade i fredags en ledare om Ipred, eller "Privatpolislagen". Ledaren (som ni kan läsa här) är den borgerliga grundsynpunkten trogen, men samtidigt lätt att argumentera mot - vilket jag också gjort i en uppdaterad version av debattartikeln som nu är mer av en replik på ledaren. Jag förväntar mig inte publicering, det kan man aldrig göra, men hoppas att debatten i frågan lever vidare och att åtminstone något svar publiceras. Jag gissar nämligen att det trillar in en del av den varan.

Annars handlar en hel del i TV-nyheterna om EU-valet och det känns naturligtvis positivt. Det är sisådär ett halvår kvar och det gäller att folk får upp ögonen för att det är val snart igen - flera av mina bekanta hade ingen aning om det. Apropå det känns 2010 inte särskilt långt borta. Det är snart 2009...

Ni som känner mig lite smått eller lite mer vet att det pågår ett husbygge just nu - och det har också gett mig en bra väg in i hur kommunen hanterar nyinflyttade. Mina erfarenheter är faktiskt väldigt positiva ifrån förhandsbesked om bygglov till godkännande av avlopp, hantering av avfall och inte minst ett välkomstmöte med ansvariga politiker.

Det har minst sagt flutit på utmärkt och Mjölby är i mina ögon precis den välkomnande kommun som den ska vara - och måste vara för att stå sig i konkurrensen.

I torsdags hade jag förresten också min första kontakt med sjukvården i Mjölby, närmare bestämt vårdcentralen vid Kommunhuset. Även här var resultatet positivt, jag ringde vid halv ett-tiden, matade in mitt mobilnummer och fick besked om att jag skulle bli uppringd ungefär kvart i två. Tio i två ringde det mycket riktigt och jag fick en tid samma dag, två timmar senare. Totala tiden för besöket blev därefter 15 minuter inklusive betalning, väntetid och borttagande av stygn. MVG, eller kanske till och med "A" i betyg.

Pendeltåget har för mig också blivit precis den viktiga kugge som jag hoppades på. Flera gånger i veckan, även om det inte är dagligen, tar jag gladeligen pendeln in till Linköping och hamnar mitt i smeten nära de olika arbeten jag har där. Helt suveränt - och Östgötatrafiken är så gott som alltid punktlig, dessutom, till skillnad från ett annat tidigare nämnt bolag inom den spårburna branschen som nu har kommit till viss insikt. Det är naturligtvis bra, men nu är det upp till bevis för SJ!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar