fredag 7 november 2008

IPRED och Ipren (eller åtminstone sjukvård)

Tillbaka efter ett antal timmars fokuserat hackande av kod. Livet är omväxlande även i jobbet, vilket jag älskar!

Senast på måndag ska vi till kandidatutbildningens alla deltagare lämna in två saker: en insändare eller debattartikel plus ett svar på någon annans. Det senare har jag avslutat, skrevs häromkvällen, och den förstnämnda blir i mitt fall en artikel.

Ämnet är IPRED, EU-direktivet som lagrådet nu har tittat närmare på och lämnat sitt förslag till regeringen. I mina ögon finns det enormt många brister och risker med förslaget, som känns helt felriktat. Så småningom kommer texten om "Privatpolislagen" även här på bloggen, men först ska vi titta på den gemensamt i gruppen och därefter ska jag naturligtvis försöka få den publicerad.

Det kan naturligtvis uppfattas som kontroversiellt för en blivande folkpartistisk politiker att redan innan karriären är påbörjad gå emot partiets främste talesman i frågan, rutinerade Johan Pehrson, men det är ju också en del av politiken - att profilera sig, att tänka själv, att våga stå för sina åsikter oavsett partilinje. Det visade inte minst FRA-debatten nyligen.

Jag anser mig vara en modern människa som vågar tänka själv. Det hoppas jag kommer att ge utdelning även inom politiken så småningom.

Sista delen av sista inlägget denna historiska bloggdag tillägnas sjukvården, som jag tvingades använda mig av i går kväll (och i natt). Gårdagkvällen bjöd nämligen på rinkbandy, dessvärre med en aningen läskig skada som följd. Jag fick nämligen en skridskoskena över halsen och ett blödande jack. Tack och lov bara ytligt, men några stygn blev det på akuten i Linköping efter en timmes väntan.

Inte mycket att snacka om där, dessutom trevligt bemötande och bra personal rakt av. Om en vecka ska stygnen tas bort och då får jag för första gången stifta bekantskap med sjukvården i Mjölby kommun. Det ska bli intressant det också, inte minst med tanke på ambitionen att bli politiker. Då är det onekligen bra att veta hur saker fungerar i verkligheten.

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar